Kjetil Hansen og Tomas Votruba foran elektrisk gravemaskin

Ny elektrisk gravemaskin

Nå blir også gravemaskinene grønne og elektriske hos Veflen Entreprenør AS. Nylig tok entreprenøren i bruk sin første Cat 310 Z-line, som i første omgang skal brukes på anleggsplasser i hovedstadsområdet. Utstyrsansvarlig Kjetil Hansen mener dette bare er begynnelsen på den elektriske satsingen til Veflen Entreprenør AS.

 

– Det er ingen tvil om at batteriteknologien er fremtiden, særlig i byene og de bynære områdene. Oslo kommune stiller allerede krav og premierer entreprenører som bruker nullutslippsmaskiner, og det går rykter om at flere av randkommunene også sysler med slike tanker. Vi ønsker å være i forkant av denne grønne bølgen, sier Kjetil Hansen, som regner med at det vil komme flere elektriske gravemaskiner med Veflen-logo i nær fremtid.

Blant de første i landet

Den nyanskaffede Cat 310 Z-line er ikke den første elektriske gravemaskinen til Veflen Entreprenør AS.

– Vi var tidlig ute. Allerede i 2019 gikk vi til innkjøp av en elektrisk minigraver, en bitteliten Bobcat, som er perfekt til innendørs jobber, sier Hansen, og forteller at Veflen AS var blant de første i landet til å skaffe seg den nye, norskutviklede elektriske gravemaskinen Cat 310 Z-line.

– Det er veldig lang ventetid på elektriske anleggsmaskiner. Vi bestilte denne gravemaskinen i februar i fjor, og måtte vente et drøyt år på å få den utlevert. Men nå fungerer den som bare det, og har vært i full drift siden påske.

 

Har du lest denne? Fire nye elektriske Veflen-varebiler

 

Litt mer dødtid

Det er lærlingen Tomas Votruba som opererer den nye Cat`en. Han er veldig fornøyd, og synes den er som en hvilken som helst annen gravemaskin. Det er OBOS som er byggherre på det store istandsettingsprosjektet på Jomfruhagen på Bekkelaget i Oslo der Tomas Votruba og Cat`en hans regner med å jobbe til langt ut på sommeren.

– Det eneste er at det blir litt mer dødtid enn med en dieselgraver. Jeg plugger den inn til lading i lunsjen, når jeg har fylt opp en lastebil, og ellers når det er stopp i arbeidet. Men det tar jo lenger tid å lade opp et batteri enn å fylle en tank med diesel, sier Votruba.

– Det er klart at det er noen begrensninger med batteridrift i forhold til fossile maskiner, bekrefter Kjetil Hansen.

– Denne maskinen kan lades med 400 volt, og på Jomfruhagen er ikke dette noe problem. Men det kan bli en utfordring fremover å skaffe nok strøm på anleggsplassene, og vi jobber nå sammen med bransjen for at byggherrene skal legge til rette for lading av gravemaskiner og annet utstyr.

 

Første skritt på veien

Den 11 tonn tunge Cat 310 Z-line er det utstyrsansvarlig Kjetil Hansen omtaler som en «midi» gravemaskin, og han ser ikke bort fra at Veflen Entreprenør AS også vil gå til anskaffelse av enda tyngre elektriske maskiner. Han har allerede sett på en 22 tonner.

– Det tvinger seg frem. Oslo har allerede vedtatt at det fra 2025 bare skal brukes utslippsfrie maskiner på byggeprosjekter der kommunen selv er byggherre, og det er høyst sannsynlig at randkommunene vil følge etter. Vi bruker denne første midimaskinen til å komme i gang og å skaffe oss erfaringer.  Dette er helt ordinære maskiner i bruk, men vi må tenke nytt i forhold til lading og infrastruktur, sier Kjetil Hansen.

– Det er ikke tvil om at dette er fremtiden, i alle fall i byene. Denne gravemaskinen er første skritt for oss på veien til å elektrifisere maskinparken som vi skal bruke i bynære strøk, sier Kjetil Hansen, som likevel ikke vil avskilte de fossile maskinene riktig enda.

– Vi har massevis av prosjekter i mer grisgrendte strøk også, og der vil det nok gå mange år før det blir lademuligheter og infrastruktur til at vi kan benytte elektriske maskiner.

 

Elektrisk gravemaskin CAT 310 Zline

Del dette innlegget