Det er et drøyt år siden Veflen Entreprenør AS tok i bruk sin første elektriske gravemaskin. Nå er en ny og dobbelt så stor CAT på plass på Skårersletta der den skal grave helt utslippsfritt de neste to årene.
-Vi skynder oss langsomt, og faser inn elektrisk utstyr over tid. En elektrisk gravemaskin koster fremdeles tre ganger så mye som en fossil, og det er langt fra alle steder der det er praktisk mulig å bruke slike maskiner. Derfor går vi ikke til anskaffelse av slike maskiner før vi vet at de kan brukes i lang tid fremover, sier maskin- og utstyrsansvarlig Kjetil Hansen hos Veflen entreprenør AS.
Nåde den som glemmer å lade
Med sine 25 tonn er den nye elektriske gravemaskinen til Veflen Entreprenør AS er av typen CAT 320 Z-line temmelig nøyaktig dobbelt så stor som den forrige Veflen-anskaffelsen, CAT 310 Z-line. Den nederlandskproduserte maskinen, som er bygget om til elektrisk drift i Norge, er utstyrt med et høykapasitetsbatteri på 300 kW, noe som ifølge importøren skal holde til fem til seks timers tungt gravearbeid og seks til åtte timers lettere landskapsarbeid med en innlagt hurtiglading i lunsjen.
-Den eneste forskjellen mellom denne og en vanlig dieseldrevet gravemaskin, er en ekstra skjerm som informerer føreren om status for batteri og drivverk. Ellers er betjening av maskinen helt lik i alle moduser. Men med en elektrisk gravemaskin må føreren lære seg å planlegge og legge opp dagen på en annen måte. Hver ledig tid må brukes til å lade. Og nåde den som glemmer å koble til ladekontakten etter jobben. Da blir du ikke fryktelig populær hos anleggslederen. Det gjør du bare en gang, ler Hansen.
Må ha 400 volt
Ifølge importøren bruker Z-line gravemaskiner det standardiserte hurtigladingsgrensesnittet CCS2 for å sikre tilgjengelighet og allsidighet for ladeutstyr på anleggsplassen. Maskinene kan også lades om natten på en standard CEE-tilkobling med strømnettet med ladekabelen som følger med maskinen.
-Det er ikke alle steder som er tilrettelagt for lading, og der er det selvsagt ikke mulig å benytte elektrisk utstyr. Slike maskiner stiller flere krav til både byggherre og entreprenør. Det må være anledning til hurtiglading på anleggsstedet og det må være tilstrekkelig kapasitet på strømnettet. Disse elektriske anleggsmaskinene må ha 400 volt, forteller Hansen, sier Hansen, og forteller at det særlig rundt hovedstadsområdet er stadig flere jobber der bruk av elektriske maskiner er pålagt.
Utviklingen går stadig raskere
Veflen Entreprenør AS har ventet over ett år på sin nye CAT 320 Z-line. Det er fremdeles langt mellom utslippsfrie og grønne gravemaskiner, utvalget er fremdeles begrenset og leveringstiden er lang. Men Kjetil Hansen er sikker på at utviklingen vil gå raskere og raskere.
-Det blir sikkert som med bilbransjen. For noen få år siden var jo elektriske biler bare for de spesielt interesserte, men nå selges det jo nesten ikke biler med fossile motorer. Det skal være en stor anleggsmesse i Tyskland i høst, og vi er spente på hva de har å vise frem der av elektriske maskiner. Vi vet at Volvo og Hitachi har ting på gang, og det er slett ikke sikkert at det blir en ny CAT neste gang.
Men at det blir flere elektriske gravemaskiner med Veflen-logo på, er maskin- og utstyrsansvarlig Kjetil Hansen helt sikker på.
-Det er stor sannsynlighet for at vi vil bestille flere slike i løpet av året.