Bildet viser Stian Høitomt Berget som skrur på en motor

Reiselysten motorentusiast Stian Høitomt Berget

I hobbyrommet hjemme på Løten har han tre veteranbiler og syv gamle motorsykler. Han har nettopp kommet hjem fra en roadtrip i Frankrike og dragracefestival i England. Han har kjørt motorsykkel så høyt det går an å komme i Nepal, og han har planer om å gjøre det samme i India. Det skal være enda høyere. Anleggslederassistent Stian Høitomt Berget er en vaskeekte reiselysten motorentusiast.

-Denne motoren? Det er en gammel 1000 kubikk Suzuki GS-motor som jeg fikk kjøpt i Sverige. Vi hang den opp i teltet vårt i Oslo til ære for fotografen. Motoren skal bygges om til dragracing. Det blir gøy, ler Stian Høitomt Berget.

Garasjeverkstedet er hobbyrommet

Det finnes et bilde av den purunge Stian Høitomt Berget som forsøker å klatre opp til motorrommet på naboens Chevrolet for å se hva som laget de forlokkende lydene. Der og da ble interessen født for alt som buldrer og bråker og får ting til å flytte på seg. Han husker ikke på datoen når han fikk sin første moped, men tror det må ha vært i syv, åtteårsalderen. Senere har det blitt flere motoriserte tohjulinger. I dag står det ikke mindre enn syv av dem i det 114 kvadratmeter store garasjeverkstedet, som til daglig bare kalles «hobbyrommet». Den yngste av motorsyklene er en Suzuki GSXR fra 1985. Den eldste er en britisk Royal Enfield fra 1942. Den råeste er en dragbike som Stian Høitomt Berget selv har bygget opp fra bunnen. Den kjører på metanol, og blir brukt til løp.

Han drar kraftig på det når vi lurer på om han har vunnet noe løp.

-Nei, ikke enda. Foreløpig er sykkelen mest på testingstadiet. På det siste løpet fikk jeg kløtsjen til å fungere ordentlig, men da var det noe annet som ikke fungerte helt som det skulle. Vi hadde 207 kilometer i timen da vi passerte målstreken, men vi skal opp i 220 eller 230. Jeg har fortsatt trua. Og vi vant prisen for best racebike på Oslo motorshow for et par år siden.

Det er også tre veteranbiler i hobbyrommet til motorentusiasten. 52-modellen Chevrolet Styleline deluxe brukes jevnlig, mens Pontiac GTO´en fra 1969 ikke er helt ferdig restaurert enda. Den snart 60 år gamle Volvo Duett`en har vært både i Trondheim, Bergen og på diverse sørlandsturer. Det er nemlig bobilen til familien.

-Vi legger en madrass baki. Da er det akkurat nok plass til meg og fruen.

En landing i Ådalsbruk

Stian Høitomt Berget er født og oppvokst i den lille bygda i søndre land, Odnes, stedet som er mest kjent for lange svev i skibakken som var i drift helt fram til 2008. Det var likevel ikke skihopp som lokket den unge Stian, men den lille slalåmbakken som lå rett ved siden. Der var han hele vinteren så snart anledningen bød seg. De to barna hans Emilie på 22 år og Chris, som er åtte år gammel, bor begge i Land.

For fire år siden traff han Skienjenta Hege Bakken, som er like kreativ og nevenyttig som han selv er. Dessuten er hun tegnspråktolk, og fikk jobb på NAV i Elverum. Dermed ble det flytting. Ådalsbruk. Rimelig pendleravstand for henne til byen ved Glommas bredder og for han til Veflens kontorer i hovedstaden.

-Jeg pleier å dra hjemmefra ved halv femtiden om morgenen, og da bruker jeg ikke mer enn femti minutter til jobben. Jeg får gjort masse før det store morgenrushet begynner, smiler 45-åringen, som trives som bare det både hjemme og på jobben.

-Vi har det så fritt og fint på Veflen. Vi er ute overalt og farter. Det passer meg midt i blinken. Veldig fint, rett og slett. Supre kolleger, og en ledelse som er veldig flinke til å ta vare på folkene sine. De strekker seg langt for å legge forholdene til rette og hjelpe til når det trengs. Hvis det er noe, er det bare å spørre.

Venner over hele verden

Formelt er han anleggslederassistent, men mener selv at han er litt potet som kan brukes til alt der det er behov for det.

-Noe må det jo hete. Det kan jo ikke stå potet på visittkortet, ler han, og forteller at han begynte sin karriere i Veflen i 2008.

-Jeg begynte som lastebilsjåfør og grunnarbeider. Etter noen år lurte de på om jeg kunne tenke meg å kjøre gravemaskin, og da kostet de på maskinførerlappen på meg. Senere trengte de en anleggslederassistent, og her er jeg nå. De siste par årene har jeg drevet mest med kabelpåvisning og landmåling. Jeg er rundt omkring i felten i Oslo, Akershus og Innlandet omtrent halvparten av tiden og dokumenterer det som finnes av kabler og andre ting i bakken der vi skal grave. Resten av tiden jobber jeg på kontoret. Det passer meg veldig godt, sier anleggslederassistenten, og forteller at han nå for tiden holder på med et stort prosjekt på Løten.

-Kort reisevei til jobben. Bare noen kilometer. Mer tid til motor og det som er gøy!

Familien Høitomt Berget/Bakken har reist fra seg for i år, men de er allerede godt i gang med å planlegge neste års store tur. Den skal gå til Peru. Fruen har bestemt at de skal gå opp til Machu Picchu, men Stian Høitomt Berget har lest at det går an å komme ganske høyt med tog.

Han svarer kontant når vi lurer på om det er ett sted han gjerne reiser tilbake til.

-Mexico! Cancun er helt håpløst amerikansk, men vi fant et sted som heter Rio Lagartos. Superflott! Og Israel drar vi gjerne tilbake til. Frankrike, også. Vi har skaffet oss venner over nesten hele verden på turene våre, så det er mange, både steder og mennesker som vi gjerne besøker igjen.

Del dette innlegget