Utbedring av brønn på E18

Utbedring av brønn på E18

Nå kan snart bilistene kjøre trygt og naboene sove godt igjen. Problemet med et lokk i veibanen som ikke ville ligge stille er snart løst. Nå gjenstår bare å frese av topplaget og legge asfalt. Dette vil bli gjort til våren så snart vær- og føreforhold tillater det.

Dette prosjektet startet i våren 2020. Statens vegvesen, som er veieier, hadde problem med at lokk som ligger i veibanen ikke lå stille. Dette resulterte i støy for beboerne, og det var risiko for at lokkene skulle dette ned i brønnen.

 

Flere løsningsforslag

Veflen Entrepenør AS fikk forespørsel om dette var noe vi hadde kompetanse og kapasitet til å løse.

– Vi påtok oss oppdraget, og vårt første forslag var å flytte hele kabeltrasen og brønnen ut fra veibanen til fortauet. Dette viste seg imidlertid å være vanskelig og særdeles kostbart ettersom det var en god del kabler i drift. Det ville også resultert i lang nedetid på kablene siden det var vanskelig å legge opp noe provisorisk, forteller prosjektleder Morgan Karlsson.

– Vårt alternative forslag var å støpe et lokk over og bare ha et rundt lokk med flytende ramme. Brønnen er så dyp at det fortsatt går å bruke den, og et rundt lokk ligger betydelig bedre og er mye mer holdbart en den løsningen som var tidligere. Det ble laget en løsning og en pris som ble presentert for oppdragsgiver, og etter veldig lang behandlingstid ble løsning og pris godkjent.

Etter en del planlegging og befaringer startet vi med å lage selve platen som skulle legges som topp på brønnen inne på lagret på Brubakkveien.

 

Fantastisk innsats av alle involverte

Det var planlagt to til tre netter mellom klokken 22.00 og 06.00 for å utføre arbeidene.

– Vi startet første natten med å frese asfalten. Fresingen ble tilpasset slik at vi kunne legge ned kjøreplater på dagtid på en sikker måte. Etter dette ble det saget asfalt, og vi fikk gravd opp rundt og blottlagt toppen på brønnen. Så startet vi med å sage et spor rundt for å fjerne hele toppen i ett stykke. Dette viste seg å være en stor oppgave. Det var tungt og tok lang tid, så vi ble ikke klare første natta ettersom det skulle være farbart over brønnen 06.00 og før den tiden skulle sperring også være fjernet og kjørplater lagt ut, sier Morgan, som forteller at arbeidet gikk veldig bra den andre natten.

– Vi fikk løs toppen og fikk på plass den nye overdelen på brønnen. Vi fikk også fylt opp rundt og nesten klargjort for asfalt. Natt tre ble det klargjort for asfalt og asfaltering. Ettersom det ikke er værforhold til å asfaltere topplag på E18 i denne årstiden, så må vi ut med sperring en gang til våren og frese av topplaget og legge asfalt.

– Jobben ble utført i tre plussgrader og litt yr i lufta. Riktig dritvær med andre ord. Men som vanlig leverer alle ute på anlegg. Ikke noen klaging og fantastisk innsats av alle som hvert involvert.